Buy Bitcoins in Singapore now easy and fast

Bahagian Gelap Ethereum




 Iklan

Selama enam tahun terakhir, Ethereum telah menguasai landskap kontrak pintar dan boleh dikatakan satu-satunya platform yang layak untuk melancarkan aplikasi terdesentralisasi (dApps) – kerana komuniti pemaju yang besar dan kelebihan penggerak pertama. [19659003] Tetapi pada tahun lalu, keterbatasan Ethereum telah mulai menunjukkan, yang menyebabkan berlakunya eksodus di antara komuniti pemaju yang pernah bersungguh-sungguh. Di sini, kita melihat tiga sebab utama mengapa pembangun berpindah dari Ethereum ke platform alternatif.


Bayaran Merupakan Penghalang Utama

Sekiranya anda telah menggunakan Ethereum lebih daripada beberapa kali baru-baru ini, maka anda mungkin ketahuilah bahawa ia telah mengalami pandemi harga gas dalam beberapa bulan terakhir.

Oleh kerana kewangan terdesentralisasi (DeFi) dan penggunaan stablecoin pada platform telah melonjak pada tahun lalu, begitu juga dengan kos transaksi Ethereum rata-rata – yang baru-baru ini mencapai lebih dari $ 25 per pop dan berpotensi beberapa kali lebih tinggi ketika menggunakan fungsi kontrak pintar.

Bayaran gas Ethereum menjadi hambatan pertumbuhan yang serius. [Image:feewtf)

Tidak dapat difahami, pembangun pada umumnya berusaha untuk membina platform dan aplikasi yang dapat diakses oleh khalayak luas – bukan hanya mereka yang dapat menampung yuran $ 25 + untuk setiap transaksi.

untuk memperkasakan banyak, bukannya sedikit, yuran transaksi yang tinggi ini menjadi penghalang masuk untuk pengguna yang ingin berinteraksi dengan dApps.

Untuk mengelakkan masalah ini, pembangun kini berhijrah ke platform yang lebih maju dengan bayaran yang jauh lebih rendah. Boleh dikatakan yang paling menonjol di antaranya adalah Metaverse platform yang menggunakan sistem konsensus hibrid untuk memastikan yuran tetap minimum sehingga tetap cepat.

Keserasian Metaverse dengan Mesin Maya Ethereum (EVM) adalah satu lagi sebab utama mengapa pemaju perpaduan melompat untuk bersiap sedia untuk melepaskan hiperpace mainnet.

Interoperability Is On the Agenda

Buat masa ini, interoperability adalah kata kunci di ruang crypto. Oleh kerana semakin banyak projek mula menyedari kelebihan menghasilkan aplikasi rantaian silang, terdapat dorongan besar untuk mengembangkan jambatan antara blockchain – membantu memberikan pengalaman yang lancar di seluruh blockchain dan memberi kekuatan kepada gelombang baru aplikasi yang boleh beroperasi.

Walaupun Ethereum telah melihat beberapa peningkatan dalam bidang ini, dengan pengembangan banyak protokol pembungkus token, platform pertukaran lapisan 2, dan jambatan, ia masih menawarkan interoperabiliti terhad dengan rantaian blok lain.

yang lain, dan membolehkan aplikasi dan kes penggunaan terdesentralisasi yang baru dan lebih kuat, pemaju telah mula mengambil alih masalah – dengan menggunakan platform yang dibina dengan interoperabiliti pada intinya.

Dalam beberapa minggu kebelakangan ini, Polkadot berkuasa substrat blockchain telah muncul sebagai fokus utama bagi para pembangun ini – kerana rantai geganti dan teknologi jambatannya menjadikannya mudah untuk membina aplikasi rentas rantai tanpa menegakkan keseragaman merentasi rantaian blok.

Begitu juga, platform seperti Metaverse dan Binance Smart Chain juga menyaksikan kemasukan pemaju yang ingin membina aplikasi yang boleh beroperasi kerana kemampuan interoperabilitas yang maju.

Kecekapan

Beberapa tahun selepas Bitcoin dilancarkan, sesuatu menjadi sangat jelas – walaupun sangat selamat, mekanisme konsensus Bitcoin juga sangat membazir ketika menggunakan tenaga.

Walaupun ini bukan masalah besar pada masa awalnya, ketika rangkaian perlombongan Bitcoin kecil, menjadi semakin bermasalah dalam beberapa tahun kebelakangan ini, kerana penggunaan tenaga (dan oleh itu kesannya terhadap alam sekitar) sekarang menyaingi negara kecil .

Ethereum tidak jauh berbeza. Dengan salah satu rangkaian perlombongan bukti kerja (PoW) yang paling luas yang kini beroperasi, Ethereum memerlukan sejumlah tenaga yang luar biasa untuk menjaga keselamatan rangkaiannya. Dan walaupun Ethereum 2.0 ditetapkan untuk menyelesaikannya dengan peralihannya ke sistem konsensus bukti-kepentingan dan bukti kerja-kerja, sudah lama datang – dan masih belum siap.

Tetapi pemaju umumnya tidak Tidak ada masa untuk menunggu. Oleh kerana itu, mereka telah mulai mencari alternatif yang lebih cekap.

Secara amnya, carian ini membawa mereka ke salah satu dari banyak rangkaian blok bukti-kepentingan, yang dapat mencapai kata sepakat dengan menggunakan rangkaian validator – yang menggunakan tenaga yang jauh lebih sedikit tetapi mencapai tahap keselamatan yang serupa.

Platform yang dibina berdasarkan teknologi substrat Parity Technologies pada masa ini mendapat banyak perhatian, kerana kemungkinan menggabungkan keselamatan bukti kerja dengan kecekapan bukti kepentingan dalam mekanisme konsensus hibrid.



Source link

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments