Buy Bitcoins in Singapore now easy and fast

Hubungan Bitcoin dengan Pasaran Saham Terus Jatuh: Tanda Bullish?




 Iklan

Sebagai aset digital yang terdesentralisasi, Bitcoin dan pasaran crypto pada umumnya telah dianggap sebagai gelembung terpencil atau tempat perlindungan yang selamat dari pasaran saham tradisional.

Tetapi sebagai kelas aset, kripto pada asasnya terikat pada ekuiti, menelusuri tahap harga indeks utama. Ini jelas ditunjukkan dalam kemalangan pasaran saham global Mac lalu, ketika Bitcoin menjunam hampir 50% kerana indeks S&P 500 dan NASDAQ kedua-duanya mengalami kerugian 30%.

Dalam beberapa cara , bagaimanapun, korelasi ini telah menjadi berkat bagi pasaran kripto sejak akhir-akhir ini. Sejak awal tahun 2021, cryptos melambung tinggi, dengan Bitcoin dan Ethereum masing-masing kembali 100% dan 150%. Dengan kadar faedah yang rendah secara historis dan operasi repo Federal Reserve yang luas, sektor teknologi dan NASDAQ menguat dan bahkan menopang pasaran crypto. Walau bagaimanapun, kebimbangan baru-baru ini mengenai kenaikan kadar faedah dan hasil perbendaharaan menyebabkan penjualan besar-besaran, menjadikan NASDAQ dan Bitcoin jatuh 10% dari paras tertinggi masing-masing.

Korelasi Bergerak Bulanan Bitcoin ke Ekuiti Turun

Korelasi bergerak 30 hari Bitcoin ke ekuiti meningkat kepada 0.4, yang tertinggi dalam beberapa bulan. Banyak pelabur dan penganalisis menjangkakan pembetulan lebih lanjut untuk indeks NASDAQ berteknologi tinggi, kerana kadar faedah yang lebih tinggi akan mengikis aliran tunai masa depan dan stok pertumbuhan hutang akan terus kehilangan daya tarikan mereka. Dengan tahap korelasi yang tinggi dan hasil perbendaharaan meningkat, petunjuk menunjuk ke arah Bitcoin yang cenderung ke arah jangka pendek yang lebih rendah.

Walau bagaimanapun, cryptocurrency utama baru-baru ini memutuskan hubungannya dengan NASDAQ. Minggu ini sahaja, tahap korelasi Bitcoin dengan ekuiti terus menurun, berakhir minggu di bawah 0.2. Walaupun tidak semestinya penunjuk kenaikkan harga, ini adalah tanda positif untuk tahap harga jangka pendek Bitcoin.

https://twitter.com/Negentropic_/status/1373333929160286210

Ini disebabkan oleh fakta bahawa NASDAQ terus menghadapi tekanan ke bawah, kerana penilaian tinggi astronomi teknologi menjadi lebih sukar untuk dibenarkan dengan perkembangan makroekonomi semasa. Di bawah tahap korelasi yang tinggi sebelum ini, potensi pergerakan Bitcoin yang melampaui $ 60,000 kemungkinan akan dibendung oleh sentimen penurunan harga saham teknologi.

 Gambar pilihan dari UnSplash 





Source link

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments