Buy Bitcoins in Singapore now easy and fast

Jumlah Jualan NFT Menjunam Dari Tertinggi Terkini: Adakah Hype Over?




 Iklan

Hanya beberapa minggu yang lalu, nampaknya mustahil pasaran seni digital menjadi sejuk. Sepanjang bulan Februari, kegilaan token bukan fungible (NFT) menjadi tumpuan ramai, dengan mania mencapai puncaknya dengan rekod menetapkan lelongan Beeple bernilai $ 69 juta. Pada puncaknya, bahkan CEO Tesla Elon Musk tweet mengenai penjualan NFTnya.

Tetapi ketika kebaruan mulai hilang dan spekulator bergerak maju, pasaran NFT terus mengalami penurunan. Angka penjualan di seluruh pasaran dalam talian untuk seni digital dan barang koleksi telah menurun dengan mendadak, berpotensi memperlihatkan ketiadaan permintaan organik di ruang NFT.

Menurut angka dari NonFungible, nilai harian purata NFT yang dijual di seluruh pasaran jatuh dari $ 19 juta menjadi $ 3 juta pada 25 Mac – kira-kira penurunan 85%. Metrik utama lain telah menunjukkan tanda-tanda yang membimbangkan.

Dalam seminggu terakhir sahaja, jumlah penjualan kasar dan pembeli unik masing-masing menurun sebanyak 30% dan 35. Angka-angka ini membuat spekulator dan pelaku pasar mempertanyakan apakah ruang NFT mengalami kemunduran sementara, atau jika hypenya hanya sekejap saja.

Walaupun Petunjuk Bimbang, NFT Marketplace NBA Top Shot Menunjukkan Tanda-Tanda Kekuatan

NBA Top Shot, sebuah pasaran NFT untuk kad perdagangan NBA, telah melihat jumlah nilai NFT yang beredar (diwakili oleh jumlah permodalan pasaran) merosot $ 800 juta – turun dari tahap tinggi $ 1.85 bilion menjadi $ 1 bilion. Menurut evaluate.market jumlah nilai penjualan mengalami penurunan yang sama, ketika permintaan merosot di pasar sekunder.

Namun, yang menarik ialah permintaan masih relatif sihat di pasaran utama. Keluaran baru dari Top Shot terus laku hampir seketika. Dengan mempertimbangkan ini, kemungkinan kegilaan spekulatif untuk NFT telah memanaskan pasaran – memimpin ruang untuk hanya mengalami penurunan sementara.

Ini juga nampaknya merupakan sentimen yang dikongsi oleh kapitalis teroka. Dapper Labs, syarikat induk NBA Top Shot, baru-baru ini mengumpulkan dana sebanyak $ 305 juta – bukan jumlah yang sedikit demi sedikit. Walaupun terdapat kemunduran baru-baru ini, pasaran NFT lain seperti OpenSea telah mengumpulkan dana untuk mengembangkan perniagaan mereka. Ini jelas merupakan tanda keyakinan para pelabur, kerana mereka bertaruh pada kelangsungan jangka panjang dan pertumbuhan industri NFT.

Kemungkinan besar, token tidak mudah alih akan terus wujud dalam ekosistem crypto yang lebih luas. Sama ada ia akan melepasi paras tertinggi baru-baru ini, namun masih belum dapat dilihat.

 Gambar pilihan dari UnSplash 



Source link

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments