Buy Bitcoins in Singapore now easy and fast

Lonjakan Dolar AS pada tahun 2021 Melonjakkan Kenaikan Harga Bitcoin Berisiko Kerosakan




 Iklan

Ramai ahli strategi dan pelabur Bitcoin memulakan tahun 2021 dengan keyakinan mendalam bahawa dolar AS akan melemah. Tetapi sehingga tahun ini, ramalan mereka terbukti salah.

Walaupun Bitcoin telah meningkat 73 peratus berbanding dolar sejak awal Januari, memperluas aliran naiknya lebih jauh sejak kekacauan pandemi pada bulan Mac 2020, dolar AS diperdagangkan lebih tinggi berbanding sekumpulan mata wang asing teratas — metrik yang dikenali sebagai indeks dolar AS. Ia meningkat 2.52 peratus tahun ini.

Penggemar Bitcoin menjangkakan dolar akan menjunam, memandangkan usaha Federal Reserve untuk mengekalkan kadar faedah hampir-sifar melalui polisi pembelian bon yang tidak terhingga. Di samping itu, perdagangan dan penganalisis meramalkan bahawa dolar AS akan mengalami kebimbangan mengenai tahap hutang yang semakin meningkat di AS yang mungkin menyekat pertumbuhan.

 Indeks dolar AS, DXY, dolar AS "lebar =" 980 "tinggi =" 567

Indeks dolar AS menyusut di tengah ramalan pertumbuhan positif untuk AS. Sumber: DXY di TradingView.com

Tetapi sekarang, ekonomi AS sedang berkembang, dipimpin oleh peningkatan satu mata peratusan pada bulan Januari.

Akibatnya, penjualan bon kerajaan adalah mengambil momentum, dengan itu memberikan hasil yang lebih tinggi secara mendadak. Itu telah mendorong para pelabur di dalam dan luar negara untuk beralih fokus dari narasi penurunan dolar AS mengenai kecairannya yang besar. Sebagai gantinya, tumpuan mereka adalah pada langkah pemulihan ekonomi AS.

Pasaran Bitcoin…

… menghindari naratif dolar yang lebih kuat, sekurang-kurangnya untuk separuh pertama Q1, dengan pelaburan $ 1,5 bilion Tesla ke mata wang kripto dan MicroStrategy tanpa henti membeli mendorong pasaran. Tetapi dengan kembalinya apa yang disebut pengecualian AS, pasaran cryptocurrency mengalami penurunan dalam pertumbuhannya sendiri.

Nilai pertukaran BTC / USD mencapai $ 58,367 pada awal Februari, tahap tertinggi yang direkodkan. Tetapi pasangan itu sejak itu membetulkan sebanyak 12.66 peratus pada bacaan terbaru. Pada tahap terendah, bitcoin turun 26.30 peratus dari puncak sejarah tersebut.

 Bitcoin, cryptocurrency, BTCUSD, BTCUSDT "width =" 980 "height =" 567

Penurunan Bitcoin bertepatan dengan aliran menaik di pasaran dolar AS. Sumber: BTCUSD di TradingView.com

Cryptocurrency kini berisiko membetulkan lebih rendah untuk meneutralkan statusnya yang terlalu tinggi. Itu biasanya berlaku pada saham teknologi AS — yang disebut pemenang pandemi — yang telah tergolong dalam kategori pasaran beruang. Itu termasuk Tesla, sebuah syarikat bitcoin yang memegang syarikat Fortune 500, yang nilai sahamnya telah merosot 33.59 peratus dari paras tertinggi $ 900.40 sesaham baru-baru ini.

Seiring dengan kenaikan hasil di samping dolar AS, Bitcoin dan Indeks Komposit Nasdaq yang berpengalaman dalam teknologi telah membentuk korelasi positif antara satu sama lain.

 nasdaq, ndaq, bitcoin, btcusd "width =" 980 "height =" 567

Nasdaq Composite mengunci langkah dengan Bitcoin. Sumber: NDAQ di TradingView.com

Sebagai gantinya, modal bergerak menjadi pecah wabak — sektor yang berprestasi rendah semasa pandemi dan sekarang berkembang pada prospek pembukaan semula ekonomi. Itu seterusnya mendorong pelabur asing, terutama dari Kesatuan Eropah, untuk memasukkan wang di AS, mendorong dolar naik lebih tinggi.

"Ini sedikit dilema untuk semua orang pada masa ini: adakah anda memberi tumpuan kepada pertumbuhan atau hutang?" berkata Ugo Lancioni, ketua pengurusan mata wang di Neuberger Berman.

Banyak yang masih mengharapkan Bitcoin untuk terus menuju ke arah yang lebih tinggi, sebahagiannya kerana pelabur dengan pandangan anti-inflasi memilihnya daripada emas pesaing tradisionalnya. Penganalisis Bloomberg, Mike McGlone meramalkan kadar BTC / USD boleh mencapai $ 100,000 tahun ini.



Source link

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments