Buy Bitcoins in Singapore now easy and fast

Pinjaman Crypto Telah Menjadi Tiang Kriptosfera




 Iklan

Evolusi pemberian pinjaman kripto terus berjalan dengan pantas, dengan projek-projek baru secara berkala muncul di hulu. Platform-platform ini, yang kebanyakannya ada di ranah pembiayaan desentralisasi (DeFi), menawarkan kemampuan kepada pengguna untuk mendapatkan pinjaman tanpa harus bersaing dengan perantara dan menerima risiko pihak lawan. Bersama dengan penerbitan aset, pembayaran, tadbir urus, dan insurans, pinjaman crypto membantu membina sistem kewangan berasaskan blockchain yang baru dan lebih adil.


Ekosistem Pinjaman Crypto Memperluas

Landskap pinjaman crypto kini merangkumi pemberi pinjaman institusi, platform pertukaran , dan Defi protokol pinjaman, dengan pinjaman yang secara umum tergolong dalam kategori undercollateralized, collateralized (atau overcollateralized), dan flash. Meminjam terhadap pegangan crypto seseorang tidak pernah semudah ini, dan kesukaran memperoleh pinjaman bank – apatah lagi syarat yang tidak menarik – hanya berfungsi untuk menggarisbawahi nilai yang diwakili oleh protokol pinjaman yang dijamin kontrak pintar.

Bukti kekuatan pinjaman crypto ada di sekitar kita. Akhir tahun lalu, projek DeFi Aave mengumpulkan $ 25 juta dari firma modal teroka utama blockchain.com dan Blockchain Capital, dan token AAVE asalnya sejak itu menjadi salah satu kejayaan DeFi, mendorong Nilai Total protokol Dikunci (TVL) melebihi $ 5 bilion. Sementara itu, pembuat platform pinjaman cagaran telah mengeluarkan pinjaman DAI stablecoin bernilai USD2 bilion sejak dilancarkan semasa jangkaan Bitcoin akhir tahun 2017.

Keupayaan pengguna memperoleh hasil melalui aset kripto pinjaman, atau memperoleh pinjaman mengikut pilihan mereka crypto tanpa perlu memberikan sejarah kredit dan tenaga kerja melalui proses aplikasi invasif, sudah pasti membantu mendorong penggunaan mata wang maya. Protokol pinjaman kripto secara langsung memadankan peminjam dengan pemberi pinjaman, dengan jangka masa pembayaran yang fleksibel, kadar faedah yang menguntungkan, dan aset berbeza yang diterima sebagai jaminan. Lebih-lebih lagi, peminjam sering memilih untuk memilih sama ada mereka lebih suka fiat, crypto, atau stablecoin.

Dan bukan hanya individu yang memanfaatkan platform pinjaman: PKS dan perusahaan dapat memperoleh pinjaman (selalunya untuk membiayai projek crypto) sementara firma yang mempunyai banyak pegangan crypto dapat menjana pendapatan dengan mengunci kekayaan mereka untuk jangka masa yang ditetapkan. Malah unicorn boleh bergantung pada pinjaman: Bitfinex, pertukaran aset digital terbesar kelima mengikut jumlah perdagangan, memperoleh pinjaman bernilai $ 750 juta dari platform stablecoin Tether, pencipta USDT yang terkenal dengan dolar. Sementara itu, peminjam individu boleh menggunakan pinjaman mereka untuk membeli harta tanah, membayar percutian, atau mempelbagaikan portfolio pelaburan mereka.

Bagaimana Perbezaan Pinjaman Crypto

Seperti yang telah disebutkan, terdapat beberapa jenis pinjaman crypto: kurang dijamin, dijamin, berlebihan, dan kilat. Ia berguna untuk memahami perbezaannya.

Pinjaman kripto yang tidak dilindungi, seperti yang ditawarkan oleh protokol Lendefi yang popular, memberi pengguna akses kepada aset digital tanpa perlu mereka sepenuhnya merangkumi prinsip tersebut. Peminjam dapat melabur jumlah yang lebih tinggi daripada ekuiti yang mereka depositkan ke dalam kontrak pintar, memberikan bentuk leverage. Ini difahami dengan lebih baik dalam konteks pinjaman gadai janji.

Ketika pengguna mengeluarkan gadai janji, mereka hanya perlu memasukkan sebahagian kecil dari nilai harta tanah sebagai deposit sambil mendapatkan pembiayaan untuk selebihnya. Begitu juga, dengan pinjaman yang tidak dijaminkan melalui Lendefi dan lain-lain, pengguna memperoleh pinjaman crypto yang besar dengan perbelanjaan pelaburan yang sederhana.

Pinjaman yang dijamin, di sisi lain, berasal dari pelanggan yang menyimpan aset terhadap dana yang mereka terima sebagai balasan. Apabila pinjaman dilunaskan sepenuhnya, pelanggan menerima kembali cryptocurrency yang ditanggungnya, bersama dengan peningkatan nilai yang dinikmati selama tempoh pengambilalihan. Pinjaman bercagaran dapat disokong bukan sahaja oleh aset perniagaan tetapi juga harta tanah, kereta, harta benda – apa sahaja yang ketara. BlockFi adalah salah satu daripada beberapa platform yang menawarkan pinjaman USD yang disokong oleh aset digital pengguna.

Bagi pinjaman kilat yang ditawarkan oleh orang-orang seperti Aave, pinjaman tersebut dilaksanakan dengan cepat, tanpa jaminan yang mesti dibayar dengan cepat – biasanya dalam satu Ethereum sekatan. Pinjaman khusus ini digunakan oleh peniaga kripto untuk mengurangkan perbezaan arbitraj dalam harga kripto di bursa terdesentralisasi yang berbeza (DEX). Pinjaman kilat juga dapat digunakan untuk pembubaran diri, di mana peniaga mengelakkan daripada mencetuskan peristiwa yang dikenakan cukai. Tahun lalu, Aave meminjamkan pinjaman kilat bernilai lebih dari $ 2 bilion, dengan yang terbesar bernilai $ 200 juta.

Walaupun pinjaman kilat dapat membantu mengetatkan spread dan mengurangkan ketidakefisienan, gabungan kod buruk dan suapan harga yang tidak dapat dipercayai telah menyebabkan beberapa serangan terhadap penyedia sejak kebelakangan ini, dengan pengawal selia juga terdengar prihatin terhadap risiko yang terlibat.

Dengan [19659024] lebih daripada $ 73 bilion penjanaan pinjaman baru yang diramalkan akan dijelaskan pada tahun depan, ruang pinjaman crypto berada dalam keadaan tidak sopan. Dan bank berpendapat bahawa mereka hanya mempunyai Bitcoin yang perlu dibimbangkan.


Penafian: Maklumat yang disajikan di sini bukan merupakan nasihat pelaburan atau tawaran untuk melabur. Pernyataan, pandangan, dan pendapat yang dinyatakan dalam artikel ini adalah sepenuhnya dari pengarang / syarikat dan tidak mewakili pendapat Bitcoinist. Kami sangat menasihatkan pembaca kami kepada DYOR sebelum melabur dalam cryptocurrency, blockchain project, atau ICO, terutamanya yang menjamin keuntungan. Selain itu, Bitcoinist tidak menjamin atau menyiratkan bahawa cryptocurrency atau projek yang diterbitkan adalah sah di mana-mana lokasi pembaca tertentu. Adalah menjadi tanggungjawab pembaca untuk mengetahui undang-undang mengenai cryptocurrency dan ICO di negaranya.



Source link

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments